nedeľa 8. mája 2011

Recenzia The Day Before od Lisy Schroeder

V anotácii na stredu som vám predstavila túto poetickú knihu z pera Lisy Schroeder. Vždy som sa považovala za nadšenca pre poéziu, hoci som asi nikdy neprečítala ani jednu básnickú zbierku (Shakespearove sonety mi ležia rozčítané na nočnom stolíku už najmenej rok). Možno preto ma tak The Day Before – Deň predtým chytil za srdce. Po dočítaní som zostala celkom očarená.

Kniha nám prináša príbeh Amber, ktorá sa v jedno ráno vytratí tajne z domu zanechajúc na kuchynskom stole len krátky odkaz pre mamu. Amber sa rozhodne stráviť svoj posledný deň – deň pred TÝM – na pláži. Chce sa smiať, zabávať sa, užívať si život a celkom zabudnúť na starosti. Keď v podmorskom akváriu spozná Cada, ktorý prežíva tiež svoj deň pred tým, rozhodnú sa, že ich posledný deň prežijú spolu.

Ak som to nenapísala dostatočne jasne na začiatku, zopakujem ešte raz – kniha je písaná vo forme voľných veršov. Spája sa v nej poézia s prózou, čo ju robí celkom unikátnou.

TELL ME YOUR STORY
Oftentimes
when I read a book,
a want to savour,
each word,
each phrase,
each page,
loving the prose
so much,
I don’t want it
to end.

Other times
the story pulls me in,
and I can hardly read fast enough,
the details flying by,
some of them lost
because all that matters
is making sure
the character
is all right
when it’s over.

This day
is like the best
of both kinds
of books.

I want to cherish
every moment and yet
I have got to know
that this character
named Cade
will be okay
when this story
ends.

Bohužiaľ si túto ukážku netrúfam prekladať do slovenčiny, obávam sa, že by celkom stratila svoje čaro. 

Lisa Schroeder nám prináša neobyčajný príbeh obyčajných ľudí v zaujímavej a nevšednej forme. Ešte som sa nestretla s prózou v poézii a už vôbec nie pri žánri, ktorý ma naozaj zaujíma a rada ho čítam (nie, Apollinairove Alkoholy sa skutočne nerátajú!). Pred nami sa odvíja dej, ktorý akoby plynul vlastným životom tak hladko 
             hladko 
                           hladko. 
Postupne sa dozvedáme, čo na druhý deň obe postavy čaká a v ich zamysleniach sa vraciame do minulosti. The Day Before vám odporúčam, pokiaľ hľadáte krásny čitateľský zážitok. Prečtajte si ešte jednu ukážku na záver:
KISSING
Lips on lips,
feel the heat.
Silky soft,
honey sweet.
Stay right here,
feed me more.
Lips on lips,
like never before.

***
Na záver vám dávam ešte do pozornosti prebiehajúcu súťaž, ktorá má dnes zastávku na blogu My Alternative World of Books, kde sa háda tretí boyfriend. Nuž veru, nebude to také ľahké drahá :) Tak neváhajte a bežte si potrápiť hlavičky :)

2 komentáre:

  1. To znie super, to si chcem precitat! Kde to zozeniem? Toto ma z doteraz recenzovanych knih zaujalo najvac!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. chantala, ked to zozenies, aj ja si to precitam, znie to super.

    OdpovedaťOdstrániť