pondelok 17. septembra 2012

Recenzia Me Before You od Jojo Moyes

Jedna udalosť vás môže navždy zmeniť. Stačí okamih a namiesto toho, aby ste aktívne žili, len prežívate. Čo sa stane ak osud zvedie dohromady dvoch podobných ľudí? Na túto otázku sa snaží odpovedať Jojo Moyes vo svojej knihe Me Before You.
Will Traynor bol úspešný podnikateľ s rovnako úspešným výzorom, ktorému namiesto krvi koloval v žilách adrenalín. Skákanie z padáku, potápanie, jazda na motorkách, výstup na Kilimandžáro – to všetko Will zažil, kým v jedno upršané ráno nestál na zlom mieste uprostred cesty.
O dva roky neskôr príde Lou o prácu v malej kaviarni v malom meste. Bez vzdelania, záľub alebo životného cieľa si hľadá nové zamestnanie, aby mohla podporiť svoju rodinu – mamu s otcom, chorého dedka a sestru s malým dieťaťom. Po neúspešnom pokuse v továrni na kuracie mäso, sa Lou zamestná ako Willova ošetrovateľka a spoločníčka v jednom. Pretože Will je od ramien nadol ochrnutý a potrebuje 24 hodinovú starostlivosť.

Je úžasné sledovať ako Lou, ktorá nevie, čo od života chce, narazí na Willa, ktorý to presne vie, len to nemôže mať. To ako Will a Lou spolu interagujú, ako sa dopĺňajú, rozprávajú a doberajú je symfóniou, ktorú pre nás rozohrala na papieri Jojo Moyes. Lou a Will sú dokonalá dvojica aj napriek nešťastným okolnostiam. Sú dvojica, pri ktorej si neustále hovoríte, čo keby a ako by to asi mohlo vyzerať, keby bolo všetko inak.
Celú knihu som sa snažila veriť na zázraky, ale Me Before You je presne tou knihou, pri ktorej si neprajete šťastný koniec, pretože keby ste ho dostali, stratil by pre vás príbeh posolstvo a atmosféru, ktorú sa snažil priniesť.
Me Before You prináša vtip, romantiku aj myšlienky na zamyslenie, no nie je ani romancou ani duchovnou knihou. Je to kniha, ktorú si požičiavajú kamaráti s ohnutými rohami a rozmočenými stranami. Kniha, ktorá vás rozosmeje a rozplače, ale najmä donúti zamyslieť sa nad tým, či to, ako žijeme náš život je naozaj dosť. Či náhodou nechceme od života viac.
Ani 480 strán tejto knihy mi nebolo dosť, chcela by som viac z príbehu Lou a Willa, nie koniec, nie epilóg, nie len moje vlastné myšlienky, ktoré vymýšľajú hrdinom osudy po poslednej strane.
Me Before You asi nie je pre každého, určite však skúste, či nie je práve pre vás.