štvrtok 26. januára 2012

Kde končí autorské právo a začína právo na šírenie informácií?

Internet je miestom voľného šírenia informácií. Informácií, ktoré niekomu patria. Ten niekto ich môže šíriť dobrovoľne alebo nedobrovoľne. Nedobrovoľnému šíreniu sa hovorí internetové pirátstvo.

Pirát je človek, ktorí si vezme niečo, čo mu nepatrí. Čo však, keď sa chcete s týmto pirátom dobrovoľne o svoj majetok podeliť, no nemôžete? Čo ak, v najdivokejšom sne, je v podstate pirát váš najlepší spojenec?

Americký zákon proti pirátstvu SOPA (Stop Online Piracy Act) vyvolal niečo viac ako len vlnu nevôle, SOPA vyvolala obrovské ničivé tsunami.
Možno si hovoríte, že je správne potrestať zlodejíčkov (myšlienok, nápadov, tvorivých diel), predsa len každá jedna stiahnutá pesnička alebo iba obyčajný obrázok, ktorý niekto odfotil, zavesil na internet a vy ste si ho stiahli, je v podstate krádež. Viete však, že sa tiež za krádež považuje, ak na mojom blogu uvediem obrázok obálky knihy bez zvolenia vydavateľstva? Viete, že by sa o chvíľu mohlo označiť za nelegálne, ak by som na mojom blogu uviedla trailer na knihu, ktorý bol upladnutý na youtube? Podľa SOPA by môj blog mohli zmazať len preto, že som v ňom uviedla link na stránku s nelegálnym obsahom.

Prepožičiam si slová Beth Revis, autorky knihy Naprieč vesmírom: "Cenzúra nie je odpoveďou na pirátstvo. Vziať slobodu všetkým nie je vhodným spôsobom potrestania zločinov zopár ľudí." (1)

Kontroverzná SOPA však posúva otázku vlastníctva do celkom iných sfér. Je ukradnúť knihu z obchodu rovnaké ako si ju stiahnuť z internetu?

Povedzte mi, cítite sa byť zlodejom? (predpokladám, že KAŽDÝ z vás, kto číta tento článok, si už niekedy niečo nelegálne stiahol z internetu)

Dnešná doba je dobou informácií. Práve preto, že sa vďaka internetu môžu voľne šíriť. Čo by sa stalo s autorom, o ktorom by sa na internete nenachádzala ani zmienka? Doslova a do písmena by autorsky zomrel.
Ak je autor naozaj dobrý, jeho kniha sa šíri internetom ako mor. No čím viac sa o nej hovorí, tým častejšie z nej ľudia hľadajú ukážky, tým častejšie ju sťahujú a kradnú. Kniha ožíva, putuje, dostáva sa do povedomia. Keď sa vám podarí stiahnuť si skvelý prológ, budete chcieť viac. Nie len digitálne písmenká na obrazovke počítača. Budete chcieť mať túto živú vec doma. Ak vás kniha zaujme, (a nie ste úplný debil bez chrbtovej kosti), na ďalší deň naklusáte do prvého kníhkupectva a kúpite si ju (a potom ďalšiu zo série a ešte autorove iné diela a niečo z rovnakého žánru). 


Ak by som bola autorom a videla zúfalé prosby čitateľov na rôznych fórach, aby niekto uploadol MOJU KNIHU, asi by som skákala od radosti až po plafón. Samozrejme, internet pripravuje autora o zisk, no v celkovom náhľade mu ho pomáha niekoľkoznásobiť.

Slová Paula Coelha: „V roku 1999, keď boli moje knihy prvýkrát vydané v Rusku (v tritisícovom náklade), trpela táto krajina vážnym nedostatkom papiera. Náhodou som však narazil na “pirátsku” verziu Alchymistu a uverejnil som ju na mojej webstránke. Rok na to, keď kríza pominula, sa tlačenej edície predalo 10.000 výtlačkov. Do roku 2002 som v Rusku predal milión kópií a v súčasnosti toto číslo činí už 12 miliónov.
Keď som cestoval vlakom naprieč Ruskom, stretol som viacerých ľudí, ktorí mi povedali, že moje knihy objavili prvý raz vďaka “pirátskej” verzií, ktorú som uverejnil na webe. V súčasnosti prevádzkujem stránku “Pirate Coelho”, kam dávam odkazy na moje knihy, ktoré nájdem dostupné na internete. A predaj mojich kníh stále rastie – takmer 140 miliónov výtlačkov po celom svete.“ (2)


Mnoho autorov sa rozhorčuje, keď nachádzajú pirátske kópie svojich kníh po internete. Nechcela by som však vidieť ich zlosť, ak by o svojej knihe nenašli nikde ani zmienku. Je tu možnosť vybrať si – ísť s prúdom a nebrániť šíreniu vlastných kníh alebo bojovať proti veterným mlynom vopred prehraný boj. Ak si však autor verí a vie, že napísal dielo, ktoré čitateľov osloví, nemusí sa báť, pretože jeho knihy rozhodne nezostanú ležať v celom náklade na pultoch kníhkupectiev, aby z nich raz za týždeň mohli brigádnici poutierať prach.

Druhou stránkou mince sú samotní čitatelia. Moja súkromná štatistika: rok vlastním Amazon Kindle. Počet kníh, ktoré som si za tento rok kúpila, sa pohybuje niekde nad 20. Kúpila som si aj knihy, ktoré som si stiahla z internetu. Je dôležité nájsť rovnováhu medzi braním a dávaním. Ak ste si knihu stiahli a veľmi sa vám páčila, nekúpiť si ju sa mi zdá pokrytecké. 

Aj pirátstvo musí mať svoje hranice. Kde sa budú nachádzať rozhodnete vy.
_____________________________

13 komentárov:

  1. Pekný článok. Taký od srdca.
    Neverím, že sa nájde nejaký vášnivý čitateľ, ktorý si ešte dáku knižku nestiahol. Častokrát je to jediné riešenie ako sa ku knihe dostať. Ak nezháňate niečo práve vydané, veľakrát je kniha už vypredaná a dotlač v nedohľadne. Knižnica v meste kde bývam zo zásady nakupuje len tvz.ú knižnicu" a o knihách, ktoré ma zaujímajú ani nechyrovať. Okrem toho niektoré vynikajúce série by mi bez prečítani prvej "pirátskej " knižky netrónili na poličke.
    Takže myslím, že pirátstvo ako také nie je zlé. Ale musí to byť s mierou.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. krásny článok a súhlasím so všetkým! vystihla si presne to čo si myslím. a dokonca si to vystihla ešte lepšie ako to mám sformulované v hlave.
    proste ťa uznávam :P

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvelý článok, máš úplnú pravdu.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Skvelý článok. Skláňam klobúk ;) A absolútne s tebou súhlasím. Síce je pravda, že nie vždy si knihu, ktorú som čítala v takejto forme a páčila sa mi, ale je to len kvôli nedostatku financií. Časom si na ne našetrím a voilá, mám ich na poličke. SOPA je podľa mňa zbytočná. A aj keby prešla... hm... som si istá, že niektorí ľudia nájdu tisícky riešení, ako to obísť, takže bude opäť bezdôvodná. Akurát ľudia prestanú veriť tomu, čo vláda hlása :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Súhlasím, že je to skvelý článok.:) Ten zákon ma úprimne irituje. Jednak je prehnaný a jednak si človek ťažko môže kúpiť všetko, čo by si chcel prečítať/pozrieť/vypočuť. Takže hlúposť, no.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ten debil bez chrbtovej kosti sa mi pacil :D ja som odjakziva tvrdila ze za pracu sa ma platit a preto si treba veci kupovat. a ten zakaz nic nevyriesi...no, ako vzdy, aj tak sa bude stahovat.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. skvelý článok a presne s ním súhlasím, tiež vlastním niekoľko kníh, ktoré som najskorej čítala ako nelegálne kópie na nete a tak veľmi ma zaujali, že som sa ich rozhodla kúpiť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. ak mam spravne informacia tak SOPA uz ustupila teraz je hrozbou ACTA, ktora je este horsia .. poznam pripad ked babe na letisku odstrelili notebook za to ze tam mala stiahnute pesnicky ... a ACTU podpisali uz skoro vsetky europske staty aj Obama ktory bol razne proti SOPE!!!

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Hi to eνery , beсausе I am гeаlly
    eager of reаding this weblоg's post to be updated regularly. It carries good material.Hunted Season 1 Episode 8 Free Stream
    Here is my page ... Watch Hunted Season 1 Episode 8 Snow Maiden Online Free Stream

    OdpovedaťOdstrániť
  10. What i do nοt understood іs in fact hоw you're not actually a lot more well-preferred than you may be now. You are so intelligent. You recognize thus considerably with regards to this topic, produced me in my view imagine it from a lot of numerous angles. Its like men and women don't sеem to be interested
    until it is something tο do wіth Lady gаga!

    Your pеrsonal stuffs nice. Alωаys take care of іt uр!

    httρ://www.gather.com/vieωΑrticle.аction?

    аrticleIԁ=281474981769815
    Also visit my web site :: Flashpoint Season 5 Episode 10

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Μy ρartneг and I absοlutеlу lоve уour blog and fіnd almоst аll оf уour
    ρost's to be exactly I'm loοking for. Does
    οne offer gueѕt wгiters tο wгite сontеnt for
    уou? I woulԁn't mind creating a post or elaborating on many of the subjects you write concerning here. Again, awesome blog!Watch The Clone Wars Season 5 Episode 9 A Necessary Bond Online Free Stream
    Look into my web-site : Watch The Clone Wars Season 5 Episode 9 Online

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Awesome! Its in fact awesome post, I have got much clear idea regarding from this post.
    Here is my web page :: perfumes

    OdpovedaťOdstrániť
  13. What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable knowledge concerning unexpected emotions.


    Here is my site: creative group

    OdpovedaťOdstrániť