utorok 22. marca 2011

Recenzia Percy Jackson Boj o labyrint od Ricka Riordana

Percy Jackson ma zbavil predsudkov a ja som mu za to nekonečne vďačná!

Myslela som si, že nemám rada grécku mytológiu. A bola som presvedčená, že ma detská kniha v mojom veku už nebude baviť. Zmýlila som sa na plnej čiare. A preto tu slávnostne sľubujem na Diovu päsť, že už nebudem mať nikdy voči žiadnej knihe neopodstatnené predsudky. Pretože Percy, drahí moji, je naozaj trieda!

V štvrtej časti príbehu o chlapcovi – polobohovi Percym Jacksonovi sa Percy vyberie do starovekého bludiska, aby zachránil svet pred zlým Titanom Kronom a jeho posluhovačom Lukeom. Sprevádzajú ho jeho starí priatelia polobožské dievča Annabeth, nevlastný brat kyklop Tyson a satyr Grover. Podarí sa im nájsť mýtického vynálezcu a staviteľa Daidalosa, strateného boha prírody Pana a Árovho syna podsvetia mladučkého Nica?
Dozviete sa v knihe Boj o labyrint.

Boj o labyrint je prvá kniha zo série o Percym, ktorú som čítala. A hoci v nej boli udalosti z minulých častí dobre vysvetlené, je mi ľúto, že som nemala možnosť sa k predchádzajúcim častiam dostať skôr.
Percy je úžasný hrdina. Zbožňovala som jeho vtipné ironické poznámky, ktoré akoby patrili niekomu staršiemu. Páčilo sa mi, keď v celkom vypätej situácii zahlásil niečo úplne pomimo, čo ma dokázala nahlas rozosmiať (predstavte si ma, ako sedím v autobuse, čítam si detskú knihu s MEGA písmenkami a smejem sa). Tiež som na Percym oceňovala jeho hrdinské vlastnosti ako chrabrosť, odvaha a dobrota (také tuctové, ale vždy ma potešia).
V podobnom duchu by som sa mohla pristaviť pri každej postave. Annabeth bola správne premúdrelá a odvážna, Grover milo nešťastný a ešte milšie zamilovaný, Tyson zas dobrácky jednoduchý.
Kniha sa čítala vynikajúco, ľahko a sama od seba. Nie je v nej núdza ani o prekvapivé odhalenia a šokujúce zvraty. A aká by to len bola fantasy kniha bez veľkej bitky na záver?

Pokiaľ máte chuť čítať niečo oddychové, no kvalitne napísané, alebo len hľadáte hodnotnú knihu pre svoje deti (mladších súrodencov, bratrancov, vnúčatá ;), rozhodne siahnite po Percym Jacksonovi. Budete sa čudovať, ako sa odrazu vyznáte v mytológii!

Na koniec by som chcela vyzdvihnúť slovenský preklad, ktorý bol vynikajúci, presne vystihoval postavy aj dej a z knihy pre mňa urobil literárne dielo. Cením si, že sa prekladateľka nesnažila všetko za každú cenu preložiť, ale ak si to význam vyžadoval, ponechala v texte anglické slovíčko. Veď napokon, kto už v dnešnom svete nevie, čo znamená „happy“?

Týmto sa chcem veľmi pekne poďakovať vydavateľstvu Fragment za poskytnutie predvýtlačku knihy Percy Jackson Boj o labyrint.
Knihu si môžete zakúpiť v internetovom kníhkupectve vydavateľstva Fragment TU, alebo v každom inom kníhkupectve.

Už sa teším na piatu časť!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára